• وزارت راه و شهرسازی
    شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید
    مجری مطالعات و ایجاد شهرهای جدید در کشور
  • سکونت در شهرهای جدید
    شهرهای جدید هوشمند
    قیمت مناسب مسکن
    فرصتهای سرمایه گذاری
    امکانات رفاهی

سوالات متداول مسكن مهر

1.آیا هنوز امکان ثبت نام در سامانه ثبتنام و واگذاری مسکن مهر وجود دارد؟

با توجه به تکمیل ظرفیت در شهرهای جدید اطراف تهران (شامل: پرند، پردیس، اندیشه و هشتگرد) و همچنین توقف پرداخت تسهیلات جدید بانکی به منظور ادامه طرح مسکن مهر، امکان ثبت نام جدید در این شهرها وجود ندارد. با وجود در سایر شهرها در صورت وجود ظرفیت، امکان پذیر می باشد.


2.آیا تعاونی های مسکن مهر با قرارداد (دوجانبه) یا مشاورین املاک می توانند نسبت به ثبت نام مسکن مهر اقدام نمایند؟

تعاونی ها براساس بخشنامه صادره هیات دولت، از بهمن ماه سال 1388 به بعد، مطلقا حق ثبت نام عضو جدید را ندارند. ضمنا، با توجه به تکمیل ظرفیت واحدهای مسکن مهر هرگونه ثبت نام مسکن مهر به هر نحوی ممنوع می باشد.


3.شرایط اصلی ثبت نام و دریافت مسکن مهر چیست؟

به استناد بندهای 1 و 2 ماده 1 آئین نامه اجرایی ساماندهی تولید و عرضه مسکن، مصوب 07/02/1388 به شماره 24198/ت/41527ک، شرایط عمومی مسکن مهر بدین شرح می باشند:
1-متاهل یا سرپرست خانوار بودن
2-دارای سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا
3-دارای فرم جیم سبز (عدم دریافت تسهیلات دولتی اعم از: زمین و یا واحد مسکونی یا وام یارانه دار)
4-فاقد سابقه مالکیت زمین مسکونی یا مسکن از تاریخ 01/01/1384 متقاضی و افراد تحت تکفل ایشان


4.افراد مسثنی از شرط "تاهل یا سرپرست خانوار" چه کسانی هستند؟

1-زنان خودسرپرست دارای حداقل 35 سال سن.
2-معلولین جسمی- حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و ارائه معرفی نامه از سوی سازمان بهزیستی کشور.
3-زنان ایرانی دارای همسر خارجی به شرط دارا بودن حداقل 35 سال سن و احراز شرایط عمومی مسکن مهر.
4-نخبگان علمی با ارائه معرفی نامه از سوی بنیاد ملی نخبگان.
5-مدال آوران المپیک، پاراالمپیک، جهانی و آسیایی با ارائه معرفی نامه از سوی وزارت ورزش و جوانان.
تذکر مهم: لازم به ذکر است در برخی شهرها (بینالود، شیرین شهر، رامین و رامشار) امکان ثبت نام بدون دارابودن شرایط تاهل، 5 سال سابقه سکونت و بررسی فرم جیم وجود دارد.


5.مدارک لازم جهت احراز شرط "5 سال سابقه سکونت" کدامند؟

شرایط اصلی برای احراز 5 سال سابقه سکونت، ارائه یکی از مدارک ذیل می باشد:
1-شناسنامه متقاضی و همسر و فرزند (چنانچه فرزند داشته باشد) و عقدنامه صادره از شهر مورد تقاضا.
2-نامه یکی از ارگانهای دولتی مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر نهادها مبنی بر تحت پوشش بودن متقاضی به مدت 5 سال از سال 88 تا 92.
3-ارائه حکم کارگزینی (حکم حقوقی) یا معرفی نامه معتبر از وزارتخانه، سازمان، نهاد و ادارات دولتی به مدت 5 سال.
4-بیمه از سال 88 تا 92 که در شهر موردتقاضا باشد (ریز بیمه خدمات درمانی یا تامین اجتماعی ممهور بهمهر بیمه مربوطه).
5-گواهی اشتغال به تحصیل فرزند از سال 88 تا 92 در شهر موردتقاضا.
6-گواهی اشتغال به تحصیل متقاضی یا همسر در تهران از سال 88 تا 92
با ارائه یکی از مدارک مذکور، تائیدیه ای صادر و در اختیار متقاضی قرار داده می شود. لازم است اصل تائیدیه تا زمان تحویل واحد، نزد متقاضی نگهداری شود. در سایر موارد، تصویر آن تائیدیه ارائه گردد.
چنانچه متقاضی هیچکدام از موارد ششگانه بالا را نداشته باشد می بایست علاوه بر تصویر تمام صفحات شناسنامه خود و همسرش، پنج مورد از موارد یازده گانه ذیل را جهت طرح و تصمیم گیری در کمیسیون مربوطه ارائه نماید:
1-گواهی نامه رانندگی موتور یا ماشین در شهر موردتقاضا
2-عقدنامه در شهر موردتقاضا
3-کارت پایان خدمت در شهر موردتقاضا
4-گواهی تحصیل متقاضی از سال 80 به بعد در شهر مورد تقاضا
5-فرزند متولد بین 1 تا 6 سال صادره از شهر مورد تقاضا
6-بیمه کمتر از 5 سال در شهر موردتقاضا
7-سند خودرو (موتور یا ماشین)
8-سند موبایل
9-گردش حساب بانکی در شهر مورد تقاضا
10-گواهی تحصیلی همسر در شهر مورد تقاضا
11-یا هر مدرک معتبر دولتی که دلالت بر سکونت شهر مورد تقاضا داشته باشد.


6.آیا بدون احراز شرط "5 سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا"، می توان از تسهیلات مسکن مهر استفاده نمود؟

در شهرهای جدید اطراف تهران بدون احراز شرط 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، به هیچ عنوان نمی توان از تسهیلات مسکن مهر استفاده نمود.


7."سرپرست خانوار"، به چه فردی اطلاق می شود؟

1-سرپرست خانوار به صورت پیش فرض مرد خانواده می باشد.
2-زنان متاهل در صورت داشتن رضایت نامه محضری از همسر.
3-زنان سرپرست خانوار که همسرشان فوت شده و یا متارکه کرده اند و در حال حاضر سرپرستی فرزندان را به عهده دارند.
4-زنان خودسرپرست (شامل زنان مجرد بالای 35 سال).
5-زنان متاهل بدسرپرست با معرفی سازمان بهزیستی.


8.در صورت عدم ارسال پرونده فیزیکی متقاضی از تعاونی به شرکت عمران شهر جدید مربوطه (به دلیل سهل انگاری تعاونی)، چه باید کرد؟

متقاضی می بایست ابتدا به تعاونی خود مراجعه نموده و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب ایشان به ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه اعلام شکایت و درخواست رسیدگی نماید.


9.آیا در صورت ایجاد مسکن از سوی تعاونی های مسکن برای اعضاء و متقاضیان خود، می بایست به شرکت عمران شهرهای جدید مراجعه نمود؟ مرجع رسیدگی به این مشکلات، کدامیک از سازمان های دولتی یا نظارتی می باشد؟

خیر، با توجه به اینکه تعاونی های مسکن و سایر تعاونی های کل کشور بعنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می گردند لذا مرجع قانونی رسیدگی به این مشکلات؛ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه می باشد.


10.دلیل حذف برخی متقاضیان از سامانه مسکن مهر چیست؟

-عدم واریز یا تکمیل سهم آورده در موعد مقرر (متقاضیانی که بخاطر مشکلات موجود در سامانه به اشتباه حذف گردیده اند، شناسایی و در حال رفع مشکل می باشند).
-تکمیل ظرفیت مسکن مهر در شهر مورد تقاضا.
-نقص پرونده متقاضی در سامانه و روشن نبودن میزان واریزی ایشان در پروژه ها.

11.دلایل مسدود شدن حساب متقاضی چیست؟

1-مغایرت اطلاعات شناسنامه ای.
2-عدم واریز آورده توسط متقاضی و حذف ایشان و به تبع آن انسداد حساب جهت پالایش متقاضیان واقعی پروژه.


12.اگر نسخه قرارداد مربوط به متقاضی گم شده و یا سرقت شود، آیا امکان صدور قرارداد جدید و یا المثنی برای ایشان وجود دارد؟

بله. برای این متقاضیان باستناد بخشنامه شماره 962793/ص مورخ 24/08/1393 که اخیرا ابلاغ شده است، امکان صدور قرارداد المثنی مشروط بر انجام فرایند تعیین شده در بخشنامه میسر می باشد.


13.چرا قیمت نهایی واحدهای مسکونی مشخص نیست؟

-افزایش قیمت مصالح ساختمانی وهمچنین دستمزدها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده.
-طولانی شدن فرآیند ساخت و تکمیل واحدها.
-عدم امکان اعلام قیمت توسط برخی از سازندگان به دلیل افزایش قیمت ها.
-افزایش قیمت خدمات زیربنایی (آب، برق، قاضلاب و ...) و عدم اعلام قیمت نهایی این خدمات (انشعابات) توسط دستگاه های متولی و خدمت رسان.


14.دلایل افزایش سهم آورده متقاضیان مسکن مهر چیست؟

-توقف پروژه به دلیل عدم واریز آورده برخی متقاضیان در موعد مقرر
-گذشت زمان و طولانی شدن فرایند اتمام پروژه
-افزایش قیمت مصالح
-افزایش قیمت خدمات مورد ارائه توسط سایر دستگاه های خدمت رسان (انشعابات آب، گاز و ...)


15.آیا افزایش سهم آورده و قیمت، مشمول تمامی متقاضیان مسکن مهر می گردد؟

به استناد دستورالعمل شماره 3 ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دستگاه های ذیربط، کلیه متقاضیانی که از تاریخ 23/10/1392 به بعد جهت تحویل واحد مراجعه می کنند بایستی مبلغ موردنظر در این ابلاغیه را که توسط شرکت های عمران محاسبه و پس از کسر جریمه تاخیر سازنده به ازای هر مترمربع تعیین می گردد، واریز نمایند.
تذکر مهم: آن دسته از متقاضیانی که براساس دستور دولت قبل و پیش از تکمیل و اتمام پروژه، کارت اقساط خود را دریافت نموده اند نیز مشمول دستورالعمل فوق خواهند بود.


16.میلغ واریزی متقاضی به حساب تعاونی مسکن مهر، چگونه در سامانه منعکس می گردد؟

با ارائه نامه از اتحادیه و تنظیم جدول مربوطه که به تایید تعاونی و اتحادیه رسیده باشد به صورت مجازی در حساب سامانه ای عمل می گردد.


17.آیا متقاضیان دارای قرارداد که واحد خود را تحویل گرفته اند نیز مشمول پرداخت افزایش سهم آورده ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی می گردند؟

به استناد دستورالعمل شماره 3 ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دستگاه های ذیربط، متقاضیان دارای قراردادی که واحد خود را تحویل گرفته اند مشمول پرداخت افزایش سهم آورده ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی نخواهند شد.


18.چرا زمان تحویل برخی از پروژه ها به متقاضیان مشخص نیست؟

-عدم تکمیل آورده متقاضی در موعد مقرر
-عدم نصب انشعابات
-رکود ساخت پروژه ها به دلیل افزایش قیمت ها و ناکافی بودن تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان
-قصور برخی از سازندگان در عمل به تعهدات خود


19.چرا برخی پروژه ها در وضعیت رکود قرار داشته و یا پیشرفت فیزیکی آنها به کندی صورت می پذیرد؟

از آنجایی که پیشرفت فیزیکی پروژه ها تها در صورت امکان پذیر است که تمامی متقاضیان نسبت به واریز سهم آورده خود اقدام نمایند فلذا این پیشرفت متناسب با واریز سهم آورده می باشد. بدیهی است در صورت عدم پرداخت کلیه متقاضیان و یا تاخیر در پرداخت توسط برخی از آنها، پروژه با توقف و یا کندی در پیشرفت مواجه خواهد شد.


20.چرا علیرغم واریز تمامی سهم آورده توسط متقاضیان، همچنان پروژه در حالت رکود و یا پیشرفت فیزیکی کم قرار دارد؟

متاسفانه در بعضی از پروژه های مسکن مهر به دلیل داشتن معارض و در برخی دیگر، بخاطر تخلف سازندگان و یا عدم تکافوی تسهیلات بانکی و آورده متقاضی، پروژه ها در حال رکود بوده و یا پیشرفت فیزیکی آنها به کندی صورت می پذیرد که به منظور رفع این موانع، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حال طی مراحل قانونی و در صورت نیاز برخورد با متخلفین می باشد. همچنین برای افزایش میزان تسهیلات بانکی در حال مکاتبه و پیگیری از مراجع بانکی مربوطه می باشد. لازم به توضیح است، متقاضیان مشمول پروژه های دارای معارض، می توانند با مراجعه به شرکت عمران شهر جدید مربوطه نسبت به تغییر پروژه خود اقدام نمایند.


21.چرا انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب و ... در برخی از پروژه های تکمیل شده و آماده برای تحویل به متقاضیان، فراهم نمی شود؟

به استناد مقررات و ضوابط، بنای ساختمان می بایست توسط دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ساخته و تکمیل گردد و خدمات زیربنایی (شامل: انشعابات آب، فاضلاب، برق، گاز و ...) و روبنایی (شامل: آموزشی، رفاهی، خدماتی، امنیتی، انتظامی و ...) توسط دستگاه های ذیربط در وزارت نیرو و ... تامین شود. بدلیل همکاری نامناسب سازمان های تابعه وزارت نیرو با وزارت راه و شهرسازی؛ این خدمات برای برخی واحدهای آماده تحویل فراهم نشده و موجب مشکلات جدی در تحویل اینگونه واحدها و افزایش نارضایتی عمومی شده است.


22.معافیت مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز چگونه است؟

به استناد قانون، مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها یکبار از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف می باشند. اما متاسفانه، علیرغم مکاتبات عدیده و پیگیری های انجام شده توسط شرکت عمران پرند، تاکنون تنها اداره گاز این شهر نسبت به انجام قانون موافقت خود را اعلام نموده است.


23.آیا بابت تاخیر در تحویل واحدها به متقاضیان، پرداخت خسارت و ضرر و زیان متوجه سازندگان می گردد؟

بله، در صورت احراز تخلف توسط سازندگان؛ جریمه ای برایشان محاسبه می شود و به همان میزان در مقدار پردخات سهم آورده متقاضیان در نظر گرفته نخواهد شد.


24.شرایط انتخاب واحد مسکن مهر کدامند؟

واریز 70 % آورده (در شهر پردیس 90 %) طبق جدول زمانبندی و پیشرفت 70 % پروژه متقاضی و همچنین با توجه به اولویت ثبت نام، انتخاب واحد مسکن مهر صورت می گیرد.


25.تاریخ تحویل واحدهای مسکن مهر پیش فروش شده، چه زمانی است؟

بعلت تاثیر تورم پیش آمده در نرخ مصالح ساختمانی، دستمزدها ونیز کمبود نقدینگی از اواخر سال 1391، تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر با تاخیر مواجه شده است که می تواند با همکاری متقاضیان در تکمیل سهم آورده، زودتر به سرانجام برسد. ضمنا تحویل واحدها منوط به نصب انشعابات آب، فاضلاب، گاز و برق توسط دستگاه های خدمات رسان و در نهایت پس از اجرای محوطه سازی توسط پیمانکار، آماده تحویل می باشد.


26.آیا امکان تغییر واحد پس از مرحله تخصیص، وجود دارد؟

خیرف به دلیل تکمیل ظرفیت در پروژه ها، به هیچ عنوان امکان تغییر واحد پس از مرحله تخصیص وجود ندارد. در صورتی که پروژه مذکور دارای معارض باشد با موافقت شهر جدید مربوطه، تغییر واحد صورت می پذیرد.


27.آیا امکان جابجایی شهر مسکن مهر برای متقاضی وجود دارد؟

با توجه به اتمام طرح مسکن مهر و بدلیل تکمیل ظرفیت در پروژه های در دست احداث شهرهای جدید اطراف تهران، امکان جابجایی شهر مسکن مهر برای این دسته از متقاضیان وجود ندارد.


28.علت تغییر اجاره بهاء سالانه واحدهای مسکن مهر در زمان های مختلف چیست؟

اجاره بهاء سالیانه ضریبی، از قیمت منطقه ای زمین است که توسط اداره امور مالیاتی هر شهرستان در هر سال تعیین می گردد. لذا با تغییر آن، اجاره بهاء نیز تغییر (افزایش) خواهد یافت.


29.اجاره بهاء در بلوک های مختلف از یک پروژه چطور می تواند متفاوت باشد؟

قیمت منطقه ای زمین براساس عرض گذر مشرف به آن متفاوت می باشد که این تفاوت در دو بلوک در همسایگی یکدیگر نیز می تواند اتفاق بیافتد.


30.کسانی که بصورت وکالتی امتیاز مسکن مهر را خریداری نموده اند، برای دریافت واحد مسکونی خود چه کاری باید انجام دهند؟

نقل و انتقال ثانویه، مشمول متقاضیانی (انتقال گیرندگانی) می گردد که فروشنده (انتقال دهنده) آنان دارای قرارداد پیش فروش باشد. لازم به توضیح است، دریافت قرارداد پیش فروش تنها توسط خود متقاضی و یا اقوام درجه یک ایشان امکان پذیر است.


31.شرایط واگذاری زمین با کاربری تجاری، درمانی، ورزشی، آموزشی و... در شهرهای جدید به متقاضیان کدام است؟

براساس دستورالعمل واگذاری زمین با کاربری های مختلف مصوب شرکت عمران شهرهای جدید، صرفا زمین با کاربری های مختلف از طریق مزایده عمومی که در روزنامه های رسمی منتشر می گردد، امکانپذیر می باشد که قیمت زمین صرفا توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.


32.سند مالکیت واحدهای واگذار شده مسکن مهر چه زمانی آماده و تحویل می گردد؟

تنظیمو صدور سند منوط به ارائه نقشه با مختصات UTM به اداره ثبت اسناد وطی مراحل خاص خود شامل تفکیک عرصه و صدور سند عرصه و نهایتا انجام تفکیک آپارتمانی است که در دست اقدام می باشد.


33.پرداخت وام خودمالک به چه نحوی انجام می گیرد؟

با موافقت بانک و داشتن شرایط مسکن مهر لازم معرفی به بانک انجام پذیر است که در هنگام تقسیط باید متقاضی واجد شرایط وام باشد که در حال حاضر وامی قابل پرداخت نمی باشد.


34.شیوه و شرایط نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر (نقل وانتقال ثانویه) چگونه است؟

نظر به ابلاغ بخشنامه شماره 02/100/12177 مورخ 13/03/1393 از جانب مقام عالی وزارت منضم به دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه واحدهای مسکونی مهر (اعم از تمام شده و نیمه تمام) و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی شیوه انجام نقل وانتقال در تاریخ 15/07/1393 با حضور کاربران سامانه ثبت نام و واگذاری مسکن مهر، امکان نقل وانتقال واحدها با شرایط درج شده در دستورالعمل میسر می باشد. در این رابطه متقاضیان می توانند به دستگاه متولی (شرکت عمران شهر موردنظر) مراجعه نموده و با رعایت شرایط ذکر شده در بخشنامه (شامل انجام تصفیه حساب با بانک عامل بابت بدهی احتمالی کارت اقساطی صادر شده و تصفیه حساب با شهر جدید بابت قرارداد اجاره عرصه) نسبت به انجام نقل و انتقال واحد مسکونی مهر اقدام نمایند. لازم به ذکر سات جهت انجامنقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر، حضور متقاضی اولیه (ثبت شده در سامانه) و خریدار به صورت همزمان ضروری می باشد. همچنین برای انجام نقل و انتقال نیاز به احراز شرایط 4 گانه مسکن مهر خریدار نمی باشد.


35.شرایط واگذاری عرصه واحدهای مسکونی مهر به متقاضیان چگونه است؟

نظر به درخواست متعدد متقاضیان پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید مبنی بر تقاضای تبدیل عرصه واحدهای مسکن مهر ایشان از مهر 99 ساله به مسکن مهرملکی و موافقت مقام عالی وزارت با واگذاری عرصه واحدهای مسکونی مهر به متقاضیان، واگذاری عرصه اراضی مسکن مهر به ملکی در واحدهای تخصیص داده شده، مشروط به درخواست و رضایت متقاضیان واقع در یک بلوک مسکونی امکان پذیر می باشد. در این رابطه پروژه های تخصیص داده نشده به متقاضیان با شناسایی و اعلام شرکت های عمران تابعه دارای اولویت می باشند. همچنین تعیین قیمت عرصه با اخذ نظر کارشناسی رسمی و با لحاظ نمودن زمان تخصیص واحد به صورت نقد و یا نقد و اقساط و با تایید هیات مدیره شرکتهای تابعه امکان پذیر می باشد.


36.تحویل سند اعیانی واحدهای مسکونی مهر با چه شرایطی انجام می گردد؟

با توجه به اینکه تحویل اسناد اعیانی واحدهای مسکونی مهر به متقاضی به منزله تصفیه متقاضی با دستگاه های متولی احداث این واحدها (بانک مسکن، شرکت عمران شهر مربوطه) می باشد لذا براساس بخشنامه ابلاغی 9767/93/ص مورخ 27/08/1393 شرکت عمران شهرهای جدید منضم به نامه قائم مقام محترم وزیر در طرح مسکن مهر، تحویل اسناد اعیانی واحدهای مسکونی مهر صرفا با شرایط ذیل امکان پذیر می باشد.
1-متقاضی دفترچه قسط گرفته باشد.
2-متقاضی بدهی معوق بابت اقساط تسهیلات به بانک عامل نداشته باشد.
3-سند اعیانی واحد در رهن بانک عامل قرار گرفته باشد.
لازم به ذکر است براساس بخشنامه فوق الذکر ادارات ثبت اسناد ملزم می باشند با رعایت انجام موارد ذکر شده نسبت به تحویل سند اعیانی به متقاضی اقدام نمایند.


37.آیا امکان دریافت کارت اقساطی پیش از تحویل و تکمیل واحدهای مسکونی مهر وجود دارد؟

براساس بند 12 بخشنامه ابلاغی شماره 125/32129 مورخ 22/06/1393 قائم مقام محترم وزیر در طرح مسکن مهر، در صورتیکه متقاضیان پروژه ای با تمایل و رضایت شخصی و سلب هرگونه اعتراض بعدی از خود برای فروش اقساطی قبل از تکمیل پروژه (پروژه می بایست بالای 80 % پیشرفت داشته باشد) مراجعه نمایند، مراجع صدور معرفی نامه (شرکت عمران شهر مربوطه) می تواند با اخذ تعهدنامه محضری نسبت به معرفی متقاضی به بانک عامل جهت انجام فروش اقساطی پیش از موعد اقدام نماید. بدیهی است با توجه به شرایط پروژه، تحویل واحد به متقاضی پس از اتمام پروژه و تکمیل خدمات زیربنایی صورت خواهد گرفت.


38.انجام فروش اقساطی واحدهای مسکونی مهر در صورت تاخیر ادارات ثبت اسناد از پاسخگویی به استعلام چگونه صورت می پذیرد؟

با عنایت به اینکه براساس بند 1 از ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن 07/02/1388 به شماره 24198/ت/41527ک، افراد سرپرست خانوار (خود و افراد تحت تکفل) می بایست از تاریخ 01/01/1384 (تاریخ اجرای برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی و یا واحد مسکونی باشند و نظر به اینکه احراز این امر صرفا از طریق ادارات ثبت اسناد امکان پذیر است و همچنین از آنجا که پاسخگویی به استعلام های انجام شده بعضا با کندی صورت گرفته و موجب ایجاد وقفه در فروش اقساطی و تحویل واحدهای تکمیل شده به متقاضیان می گردد لذا براساس تصمیم اتخاذ شده در شورای راهبردی مسکن مقرر شد برای متقاضیانی که قرارداد پیش فروش آنان مبادله شده است با اخذ تعهدنامه محضری مبنی بر نداشتن خانه و زمین مسکونی از تاریخ 01/01/1384 به بعد نسبت به معرفی به بانک جهت فروش اقساطی اقدام گردد. همچنین با توجه به تصمیم اتخاذ شده در شورای هماهنگی مسکن در صورت سپری شدن بیش از 20 روز از تاریخ استعلام و عدم دریافت جوابیه، امکان انجام فروش اقساطی تدریجی واحد مسکونی مهر فراهم می باشد.


39.شیوه واگذاری واحد مسکونی مهر به وراث متقاضیان فوت شده چگونه می باشد؟

براساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی قائم مقام محترم وزیر در طرح مسکن مهر به شماره های 125/55794 مورخ 23/09/1392 و 125/43671 مورخ 20/08/1393 شیوه جابجایی واحد متقاضیان فوت شده به شرح ذیل می باشد:
1-در صورتیکه پیش از فوت متقاضی، قرارداد پیش فروش واحد مسکونی مبادله و تایید نهایی آن نیز توسط مدیر سازمان در سامانه اعمال شده باشد، واحد تخصیص یافته به متوفی، با ارائه گواهی انحصار وراثت به وارث و یا نماینده وراث (وکیل وراث) تعلق خواهد گرفت. در این نوع واگذاری نیاز به احراز شرایط وارث و یا وکیل وراث نبوده و صرفا اطلاعات اولیه وارث شامل تصویر فوت نامه، تصویر مدارک هویتی وارث، تصویر گواهی انحصار وراثت و (یا تصویر وکالتنامه نماینده قانونی وراث) توسط کاربر در سامانه ثبت شده و در صورت آماده بودن پروژه، وارث به بانک عامل جهت انجام فروش اقساطی معرفی می گردد.
همچنین در صورتی که متوفی پیش از فوت صرفا نسبت به واریز وجه و یا انتخاب واحد (بدون صدور قرارداد) اقدام نموده باشد، در این شرایط، مشروط بر وجود ظرفیت آزاد در شهر مورد تقاضا و بدون نیاز به احراز وارث و یا وکیل وراث، عمل جایگزینی صورت خواهد گرفت. بدیهی است در این شرایط، وارث قانونی می بایست در سامانه ثبت نام گردد.
2-در صورتیکه متقاضی پیش از واریز وجه و پس از تایید شرایط فوت شده باشد، جایگزینی وارث و یا وکیل وراث با شرایط ذیل بلامانع می باشد:
•وجود ظرفیت آزاد در شهر مورد تقاضا
•واجد شرایط 4 گانه بودن وارث و یا وکیل وراث