صفحه اصلي > صفحه سلامت 
مغزتان را جوان نگه دارید

مغزتان را جوان نگه دارید

 بهترین تمرین‌ها برای تقویت مغز

 

 

سلامت نیوز: ورزش و انجام حرکات ورزشی برای سالم و جوان نگه‌داشتن جسم انسان توصیه می‌شود، اما آیا می‌دانید برای جوان نگه‌داشتن مغز و دوری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز باید تمرینات و حرکات ذهنی و مغزی انجام شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم، در ادامه برخی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مغز گفته می‌شوند:

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده شده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.‌ برای چند ثانیه به فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید، نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید آنها را به ترتیب از حفظ بگویید.

افزایش توان ساماندهی برای به‌دست‌آوردن زمان

سازماندهی امور فعالیت‌های بی‌فایده و ازدست‌رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنا بر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر، تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌ تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود؛ برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهن‌تان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید و به این ترتیب ذهنتان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

برای تصمیم‌گیری‌هایتان استدلال کنید

تصمیم‌گیری بر اساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شیوه نه‌تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند، بلکه به تقویت قوه استدلال نیز کمک می‌کند. استدلال‌کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌سازد. بنابراین ذهنتان را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید.‌ برای دستیابی به مهارت استدلال، هر روز پنج دقیقه را صرف کامل‌کردن سری‌های عددی منطقی کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و بر اساس طرح‌های منطقی استدلال کنید.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

برای به‌خاطر سپردن فعالیت‌های روزانه، یک راه‌حل وجود دارد: هر روز یک چیز جدید در زمینه‌های متنوع یاد بگیرید. یادگرفتن نکات جدید، بدون این‌که نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ‌شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود. این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد همیشه بانشاط و آماده یاد گرفتن بماند.
برای این‌که نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته‌شده به شکلی پایدار در ذهن‌تان حفظ خواهند شد.

افزایش توان ساماندهی برای به‌دست‌آوردن زمان

سازماندهی امور فعالیت‌های بی‌فایده و ازدست‌رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنا بر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر، تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌ تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود؛ برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهن‌تان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید و به این ترتیب ذهنتان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.